در استفاده از کولر خودرو باید چند نکته را رعایت کرد تا حداکثر کارایی سیستم تهویه حاصل شود.
متخصصان شرکت
خودروسازی اسپانیایی سئات پس از بررسی های دقیق، 5 عادت نامناسب در استفاده از سیستم تهویه ی خودرو را شناسایی کرده اند. بر اساس نتایج پژوهش متخصصان این شرکت، استفاده ی نادرست از سیستم
تهویه خودرو می تواند با کاهش تاثیرپذیری آن، افزایش دمای کابین را به دنبال داشته و حتی در زمان عکس العمل راننده و کم آبی بدن هم نقش داشته باشد.
قبل از روشن کردن
سیستم تهویه، به مدت یک دقیقه درها و پنجره ها را باز کنید تا دمای کابین به صورت طبیعی کاهش یابد. در سیستم تهویه، میزان سردی دما مدنظر نیست بلکه بیشتر جهت چرخش هوا در کابین مهم است. جهت دریچه های هوای سیستم تهویه باید به سمت بالا باشد نه به سمت صورت سرنشینان. در این شرایط، هوای در تمام کابین به گردش در می آید و تمام سرنشینان (جلو و عقب) سردی دما را احساس می کنند.
جهت دریچه های هوای کولر یکی از مهم ترین توصیه هایی است که باید همیشه بخاطر داشته باشیم. اگر سرنشینان ردیف عقب در هنگام روشن بودن سیستم تهویه از دمای بالا شکایت می کنند، حداقل کمی از مشکل به جهت تنظیم شده ی دریچه ها مربوط است.
تقریبا در سیستم تهویه بیشتر
خودروها، دکمه حالت خودکار با نوشته AUTO» تعبیه شده است. توصیه می شود برای بهره مندی از کابین خنک و در عین حال رهایی از بخار شیشه ها، حالت خودکار سیستم تهویه را فعال کنید. در تمام خودروها این حالت برای تنظیم بهترین شرایط طراحی شده است تا سرنشینان و راننده بدون دغدغه از سفر و سواری لذت ببرند. معمولا استفاده از یک حالت سیستم
تهویه و چرخش یک جهتی، بخار شیشه ها و کاهش دید را به دنبال دارد.
تنظیم جهت دریچه های هوا به خصوص در هنگام
رانندگی به سمت خود هوای خنک لذت بخشی را به همراه دارد ولی با این کار از گردش هوای خنک در فضای داخلی
خودرو جلوگیری می شود. بهترین حالت برای کاهش دمای کابین و استفاده ی تمام سرنشینان از کولر خودرو، تنظیم جهت دریچه های هوا به سمت بالا است. در این حالت گردش هوای خنک به طور کامل در کابین انجام می پذیرد.
یکی از بزرگترین و رایج ترین اشتباهات در استفاده از سیستم تهویه، روشن کردن آن به محض ورود به
خودرو است. در این روزها با پارک
خودرو به فاصله ی چند دقیقه، دمای کابین بالا می رود و هر فردی پس از نشستن در این
خودرو، در اولین اقدام به دنبال دکمه روشن کردن کولر می رود. باید توجه کرد که در این شرایط، کارایی سیستم تهویه به شدت پایین می آید و در حقیقت هوای گرمی که در هنگام پارک
خودرو در کابین حبس شده بود، حالا با روشن شدن کولر در فضای داخلی گردش پیدا می کند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید درها و پنجره ها را یک یا دو دقیقه باز کرد تا هوای کابین تعویض شود و سپس از سیستم تهویه استفاده کرد. اگر این کار انجام نشود، سرنشینان با کم آبی بدن و اثرات دیگری مشابه شرایط مصرف الکل مواجه خواهند شد.
مانند
روغن موتور، تایرها و روغن ترمز، اجزای سیستم تهویه هم نیازمند رسیدگی منظم هستند. توصیه شده است که پس از 16 هزار تا 24 هزار کیلومتر کارکرد، فیلترهای کابین تعویض شوند؛ تعویض نکردن فیلترها کارایی سیستم تهویه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
با اینکه دما در فصل تابستان گرم است، اما گاهی اوقات صبح های این فصل دمای خنک تر و قابل تحمل تری دارد. معمولا در این شرایط نیازی به روشن کردن
سیستم تهویه احساس نمی شود اما بهتر است که در صورت پیش بینی یک روز گرم، کولر در حالت خودکار فعال شود. شاید اوایل صبح هوا مطبوع تر باشد اما به سرعت شرایط تغییر می کند و بخار شیشه ها در کابین پدیدار می شود.
درباره این سایت